מידע כללי
קורס זה מיועד לסטודנטים להנדסה ומטרתו הכרה והבנת המושגים הבסיסיים באתיקה,התיאוריה וההיבטים המעשיים, שהם מרכיב מובנה בעבודה ההנדסית. החומר הנלמד יאפשר להבין את הקשר החשוב בין אתיקה להנדסה, יאפשר את יישום תיאוריית המוסר הקלאסית וההתנהגות הראויה של המהנדס ושילובם בתהליך קבלת החלטות אתיות. הקניית הידע, המיומנות והכרת הגישות והשיטות, יסייעו למהנדס בעבודתו המקצועית ההנדסית, בפרויקטים יישומיים ובמחקר. החברה המודרנית מציבה מידה רבה של אחריות על אנשי המקצוע שלה, ובפרט על קהילת המהנדסים. היא מחייבת אותם להתנהל באופן ייחודי והולם כפי שהחברה והקהילה הסכימה וקבלה על עצמה. ללימוד ולהבנת האתיקה המקצועית יש חשיבות רבה בתהליך ההכשרה וההתפתחות של הסטודנט לעיצובו כמהנדס מצליח ומקצועי ברמה גבוהה. לימוד האתיקה מסייע לתלמידים לפתח מיומנויות רלוונטיות בתחום התקשורת עם בעלי העניין, הצבת שיקולים נכונים, התבוננות חדה וחשיבה נכונה ולבסוף קבלת החלטות ראויות. מיומנויות אלה משפרות את יכולות הסטודנטים, מספקות כלים יעילים ומסייעות להם להתמודד עם היבטים אחרים של העבודה ההנדסית, כאינדיבידואל וגם בעבודה בצוות. לימוד האתיקה ההנדסית בקורס זה חשוב ומסייע לסטודנטים להתכונן לקראת החיים האמיתיים כמהנדסים ולקראת פיתוח הקריירה המקצועית העתידית. תכני הקורס בנויים ממספר שלבים: הראשון, יסודות האתיקה המקצועית ההנדסית. השני,היבטים אתיים בדיסציפלינות משלימות ותומכות ועיקרן, תכן ותכנון, הנדסת בטיחות, ניהול פרוייקטים,ניהול סיכונים, הנדסת מערכות, סביבה וקיימות. השלישי, אתיקה בנושאים מתקדמים כגון:אתיקה בתוכנה ובמערכות מחשב, אינטליגנציה מלאכותית וביג-דאטה, בחדשנות ויצירתיות, ברובוטיקה, במערכות חכמות, ברכבים אוטונומיים ומערכות אוטונומיות, באתיקה ארגונית ובמחקר, ועוד. השלב האחרון הוא העבודות הסמינריוניות שיוצגו ע"י הסטודנטים בשיעורים האחרונים. תוצאות למידה: בסיום הקורס, הסטודנט יהיה מסוגל: 1. להבין את התפקידים והחובות שלו כאיש מקצוע, תוך ראייה ערכית על כל בעלי העניין . 2. להגדיר ולנתח דילמות אתיות ולקבל החלטות המשולבות בעולם ההנדסה. 3. לשלב ערכים אנושיים, כגון: בטיחות וכבוד האדם ורווחתו, בחשיבה ובתהליכים ההנדסיים.